Upptäcktsresan

Upplevelse, uppfattning och uppsättning.

Dag 5 – Tåkern, Omberg, Alvastra och Rökestenen

Tåkern

Som medlem på Fotosidan så kunde man ju inte undgå att avlägga ett besök vid Tåkern, även om man inte egentligen är någon naturfotograf.

Från parkeringen vid Svälinge var det en liten bit att gå, men då lillgrabben ville följa med tog det sin tid. Fanns ju så mycket annat än fåglar att upptäcka.

Efter 500 m så stod man inför ett val, skulle man stanna vid lilla fågeltornet och försöka se något, eller vända tillbaka till parkeringen? Att fortsätta ut till sjön var det aldrig frågan om, protesterna mot dessa första ”tråkiga” 500 m var tillräckligt tydliga för att följas.

En stund i lilla fågeltornet gav som bäst lite utsikt över de fiskare som kom samtidigt. Inte en fågel i sikte.

Om det berodde enbart på mig eller något annat vet jag inte, men några fåglar ville inte visa sig. Det enda flygande jag lyckades fånga var denna slända som villigt landade i närheten, antagligen för att den var nyfiken på gästerna.

Trots endast ett fåtal minuter i fågeltornet hade vi varit iväg drygt 45 min när vi väl kom tillbaka till parkeringen. Då hade lillan vaknat och det passade nu bra att dra vidare.

Ombergs naturområde

Fikaplanerna ändrades till lunch när vi väl kom fram till Stocklycke café och restaurang, det bjöds nämligen på lunchbuffé med en massa tillbehör.

Smakade så bra att vi blev tvungna att köpa en halvportion extra till lillgrabben då han åt upp min portion i ett nafs. Man skulle tro han var i tonåren, men enligt födelseattesten lär han endast vara fem år gammal.

Även här lyckades jag fånga en slända, men denna gång flygande och de flyger ju varken rakt eller långsamt direkt. Trodde faktiskt inte jag fick med den på bild så gissa om jag blev nöjd när jag upptäckte den i datorn ;)

Stocklycke hamn

Efter den underbara lunchen tog vi en snabb avstickare och följde skylten som visade till hamnen.

Det visade sig vara en lite annorlunda hamn där det nog kan vara lite svårt att landa kräftor eller annat från Vättern. En stor vevkran fanns uppe på platån, men man undrar vad den använts för. Kranen nådde knappt ut över klippkanten och absolut inte bort till hamnen.

Själva hamnen tar inte heller så stora båtar, kanske någon liten gummibåt eller eka, men inget större. Stenarna i vattnet är nog inte så trevliga att köra emot med en liten plastbåt.

Alvastra klosterruin

När vi körde ut från Ombergs naturområde såg vi något pampigt, men som inte verkade riktigt helt. Det visade sig vara Alvastra klosterruin Klostret uppfördes av munkar på 1100-talet och har stått oanvänt sedan 1500-talet.

Måste berömma hur väl ruinen är skött. Gräsmattorna var kortklippta, inget gräs som fick växa över några stenar och inga höga grässtrån som letade sig uppför väggarna. Lite taklök hade blivit planterat för att hålla rent mellan plattorna, och trappa med räcke fanns till denna utsiktsbalkong.

Valvbågarna i kyrkans sidogång var säkerligen lika pampiga med oljelampor och tak.

En liten vilopaus kan behövas under allt klättrande. Att trappstegen är så höga så man får ta ett steg i taget tär på krafterna.

Ingången till deras värmestuga var låg, t.o.m. så lillgrabben inte kunde gå rak.

Rökestenen

Dagens sista besök gjorde vi vid en av de mest kända runstenarna i Sverige pga runsten med längsta texten, 760 tecken lång.

Det är väl ordnat även här, nästan lite väl mycket. Informationscentrum med toaletter och en del jippon som vi lyckades missa.

Som skydd för vädrets makter hade stenen fått ett eget litet tak på pelare av snidat trä. Även om vi inte kan tyda dessa tecken (för det krävs runtecknande objektiv, eller hur Magnus?) så stod vi ett tag och funderade över om häxringen i gräsmattan var ett omen. Men då vi inte kunde tyda tecknen så lät vi det bero i vår ovisshet.

Jag hade planerat att laborera lite med ett par blixtar för att se om man skulle kunna få till något hyfsat bra, men det visade sig svårare att hitta en bra vinkel att fota från. Riktigt nära så såg man bara första raden tecken och längre ifrån så blev stenen platt och intetsägande. Här är en bild som blev hyfsad, med lite tydligare struktur men totalt oläslig. Är svårt att hitta rätt ibland.

Men då vi hade kamerautrustningen riggad med stativ och allt så passade vi även på att ta ett litet familjeporträtt. Lillgrabben passade på att skjuta med en SB-900, vilket var lika kul som pickadoll från High Chaparral.

Besöket fick avslutas med lite hederlig Vikingakamp. Här krävdes inte bara styrka utan även balans och taktik. Kan avslöja att det blev 1-1 då lillgrabben överlistade mig genom att be mig ”titta där”. Och frågar du grabben så vann han med 2-1, men då vill jag säga till mitt försvar att jag lät honom vinna, eller?

Åter på campingen

Dagen övergick i en lika vacker kväll som igår och nu kunde jag även få bild på det fria kräftfisket som gällde för allmänheten i Vättern under denna helg.

Återkomsten den tidiga kvällen efter att placerat ut bete och burar, spänd förväntan steg i lägret inför att senare vittja fångsten.

Även om vi inte fick tag i några kräftor så passade vi på att ta vår kvällsfika vid sjön. Hyfsat nöjda med dagens oplanerade utflykt, men med en del träningsvärk efter allt vi gått.