Upptäcktsresan

Upplevelse, uppfattning och uppsättning.

Dag 5 – Tåkern, Omberg, Alvastra och Rökestenen

Tåkern

Som medlem på Fotosidan så kunde man ju inte undgå att avlägga ett besök vid Tåkern, även om man inte egentligen är någon naturfotograf.

Från parkeringen vid Svälinge var det en liten bit att gå, men då lillgrabben ville följa med tog det sin tid. Fanns ju så mycket annat än fåglar att upptäcka.

Efter 500 m så stod man inför ett val, skulle man stanna vid lilla fågeltornet och försöka se något, eller vända tillbaka till parkeringen? Att fortsätta ut till sjön var det aldrig frågan om, protesterna mot dessa första ”tråkiga” 500 m var tillräckligt tydliga för att följas.

En stund i lilla fågeltornet gav som bäst lite utsikt över de fiskare som kom samtidigt. Inte en fågel i sikte.

Om det berodde enbart på mig eller något annat vet jag inte, men några fåglar ville inte visa sig. Det enda flygande jag lyckades fånga var denna slända som villigt landade i närheten, antagligen för att den var nyfiken på gästerna.

Trots endast ett fåtal minuter i fågeltornet hade vi varit iväg drygt 45 min när vi väl kom tillbaka till parkeringen. Då hade lillan vaknat och det passade nu bra att dra vidare.

Ombergs naturområde

Fikaplanerna ändrades till lunch när vi väl kom fram till Stocklycke café och restaurang, det bjöds nämligen på lunchbuffé med en massa tillbehör.

Smakade så bra att vi blev tvungna att köpa en halvportion extra till lillgrabben då han åt upp min portion i ett nafs. Man skulle tro han var i tonåren, men enligt födelseattesten lär han endast vara fem år gammal.

Även här lyckades jag fånga en slända, men denna gång flygande och de flyger ju varken rakt eller långsamt direkt. Trodde faktiskt inte jag fick med den på bild så gissa om jag blev nöjd när jag upptäckte den i datorn ;)

Stocklycke hamn

Efter den underbara lunchen tog vi en snabb avstickare och följde skylten som visade till hamnen.

Det visade sig vara en lite annorlunda hamn där det nog kan vara lite svårt att landa kräftor eller annat från Vättern. En stor vevkran fanns uppe på platån, men man undrar vad den använts för. Kranen nådde knappt ut över klippkanten och absolut inte bort till hamnen.

Själva hamnen tar inte heller så stora båtar, kanske någon liten gummibåt eller eka, men inget större. Stenarna i vattnet är nog inte så trevliga att köra emot med en liten plastbåt.

Alvastra klosterruin

När vi körde ut från Ombergs naturområde såg vi något pampigt, men som inte verkade riktigt helt. Det visade sig vara Alvastra klosterruin Klostret uppfördes av munkar på 1100-talet och har stått oanvänt sedan 1500-talet.

Måste berömma hur väl ruinen är skött. Gräsmattorna var kortklippta, inget gräs som fick växa över några stenar och inga höga grässtrån som letade sig uppför väggarna. Lite taklök hade blivit planterat för att hålla rent mellan plattorna, och trappa med räcke fanns till denna utsiktsbalkong.

Valvbågarna i kyrkans sidogång var säkerligen lika pampiga med oljelampor och tak.

En liten vilopaus kan behövas under allt klättrande. Att trappstegen är så höga så man får ta ett steg i taget tär på krafterna.

Ingången till deras värmestuga var låg, t.o.m. så lillgrabben inte kunde gå rak.

Rökestenen

Dagens sista besök gjorde vi vid en av de mest kända runstenarna i Sverige pga runsten med längsta texten, 760 tecken lång.

Det är väl ordnat även här, nästan lite väl mycket. Informationscentrum med toaletter och en del jippon som vi lyckades missa.

Som skydd för vädrets makter hade stenen fått ett eget litet tak på pelare av snidat trä. Även om vi inte kan tyda dessa tecken (för det krävs runtecknande objektiv, eller hur Magnus?) så stod vi ett tag och funderade över om häxringen i gräsmattan var ett omen. Men då vi inte kunde tyda tecknen så lät vi det bero i vår ovisshet.

Jag hade planerat att laborera lite med ett par blixtar för att se om man skulle kunna få till något hyfsat bra, men det visade sig svårare att hitta en bra vinkel att fota från. Riktigt nära så såg man bara första raden tecken och längre ifrån så blev stenen platt och intetsägande. Här är en bild som blev hyfsad, med lite tydligare struktur men totalt oläslig. Är svårt att hitta rätt ibland.

Men då vi hade kamerautrustningen riggad med stativ och allt så passade vi även på att ta ett litet familjeporträtt. Lillgrabben passade på att skjuta med en SB-900, vilket var lika kul som pickadoll från High Chaparral.

Besöket fick avslutas med lite hederlig Vikingakamp. Här krävdes inte bara styrka utan även balans och taktik. Kan avslöja att det blev 1-1 då lillgrabben överlistade mig genom att be mig ”titta där”. Och frågar du grabben så vann han med 2-1, men då vill jag säga till mitt försvar att jag lät honom vinna, eller?

Åter på campingen

Dagen övergick i en lika vacker kväll som igår och nu kunde jag även få bild på det fria kräftfisket som gällde för allmänheten i Vättern under denna helg.

Återkomsten den tidiga kvällen efter att placerat ut bete och burar, spänd förväntan steg i lägret inför att senare vittja fångsten.

Även om vi inte fick tag i några kräftor så passade vi på att ta vår kvällsfika vid sjön. Hyfsat nöjda med dagens oplanerade utflykt, men med en del träningsvärk efter allt vi gått.

Postat 2011-08-22 01:39 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dag 4 - Motala

En annan stad i närheten av den underbara campingen i Vadstena vid Vätterviksbadet, är Motala och dit gick resan idag. Vid hamnen så passade grabben på att tygla avkomman av Loch Ness odjuret som ligger på kajen. Ja, kanske inte den riktiga ”Baby Nessie” men likväl ganska stor och otäck.

Gästhamnen var ganska tom på båtar så här i mitten av augusti, men några kom förbi.

Desto intressantare var lekparken en bit bort. Här fick barnen busa av sig lite när mamma behövde tömma en bank på pengar. Är dyrt med semester ;)

Bland annat fanns en Jeep som för dagen fick lite extra motorkraft från en annan busig kille som visste hur det fungerade. Hit och dit och en massa brummande så for Jeepen över stäppen, eller vart de nu lät fantasin styra dem.

Även lite mer traditionella tunnlar fanns att upptäcka och då hade mamma kommit tillbaka för att fota hon med. Vilket håll skall man då krypa åt?

Efter denna mjukstart så fick vi vuxna bestämma att nu var det dags för lite mer kultur. Ett besök på Motalas industrimuseum stod på agendan. Även om vi körde fel ett par gånger (bilar kan tydligen inte korsa vatten utan att använda broar) så hittade vi rätt till slut.

Väl inne på museet så provade vi att köra ett gammalt ånglok. Kanske var tur att det stod stilla, för ingen av oss hade någon riktig aning om vad som var gas och broms. Grabben var dock säker på att han hittat ratten att styra med.

Men visst fanns det mer från Motala Verkstäderna. En hel del verkstadsutrustning, visserligen av lite äldre art, som t.ex. skruvstädet med automatisk inställning av spännbackarna. Perfekt när du ska spänna fast nåt som inte är kantigt.

Inte heller i industrin klarar man sig utan lite hederliga analoga bälgkameror. Denna dessutom speciellt anpassad för undersökning av metallstrukturen i brottytor. Då kan vi snacka makro på riktigt och inte fuskmakro på blommer med stjälk ;)

Sedan fanns det en hel uppsjö med olika saker som tillverkats i Motala, som minor, torpeder, strängjutningsanläggningar, kyl & frys, isblocksskåp, mm. Men av alla dessa saker måste jag bara visa en så kallad gammakniv. Den fick verkligen mig att uppskatta hälsan. Ser verkligen inte skönt ut!

Nästa anhalt blev lite mer avslappnad miljö, men som bjöd på levande underhållning. Vi körde till slussarna för en fika och god underhållning. Tyvärr fanns det inga familjer som skällde på varandra om tampar, snören, babord och styrbord och allt vad det heter. Tyvärr kanske är fel att säga, snarare tur för alla de som passerade. Slussningen i sig var ändå underhållande nog för en skåning.

När vi vände oss om och tittade nedåt så såg vi en lite större båt som var på väg upp genom slussarna, nämligen Diana.

Efter att hittat en lite bättre plats att fotografera så försökte jag ta ett helt förlopp vid en slussning. Tyvärr så hittade jag ju inte exakt samma position på kameran mellan bilderna, det fanns ju så mycket annat att fota samtidigt. Men här har jag satt ihop några bilder som visar förloppet.

(klicka på det röda X:et, GIF:en öppnas tydigen endast i eget fönster?)

Även nu passade grabben på att hjälpa tjejerna som skötte slussarna. Det kan ju behövas lite mankraft för att stänga portarna.

Tanken var att vi efter slussarna skulle titta in på Radiomuseet (Stockholm –Motala) men naturligtvis så stänger ju ett sådant museum kl. 16.00. Undrar vilka de hoppas få som besökare?

Istället fick vi nöjda med dagen köra tillbaka till campingen och uppleva en riktigt härlig kväll. Tror nog vi var många som fotade den solnedgången.

Nu ska vi sova och i morgon blir det en oplanerad upptäcktsresa.

Postat 2011-08-18 01:05 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Dag 3 - Vadstena

Idag kom turen till Vadstena och ett besök på landsarkivet på Vadstena slott för min sambo. Som där fick veta att arkiven numera är digitaliserade och även kan nås från datorer på landsarkivet i Lund, så nästa gång behöver vi inte köra 40 mil för något som finns i grannbyn :)

Men inte kunde jag tvinga de små att sitta tysta som lamm i flera timmar. Nä, det fick bli ett besök på Vadstena leksaksmuseum istället.

För en liten kille var det ett Eldorado med alla dessa bilar, lok och båtar. Snyggt uppställda i levande miljöer. Besöket kan rekommenderas men bered er på en prischock när ni kommit in. Utöver entreavgiften har de nämligen 10 kr myntinkast på de flesta montrar om man vill se något röra på sig. Vi provade på en modelljärnväg och då körde ett tågsätt tre varv och sedan var det slut på guldpengen. Inte riktigt vad man förväntar sig av ett musem för barn :(

Men montrarna var fint uppställda med ibland otrolig detaljrikedom och finess. Se bara på följande bild som är som hämtad från gårdagens besök på High Chaparral, trots att figurerna inte är mer än två centimeter höga!

Komplett  uppställd tenngjutning väckte minnen från ens egen barndom. Blir väl snart dags att ta fram de gamla formarna och visa lillgrabben.

Utöver alla leksaker för barn fanns en utställning av Sveriges Pressfotografer som visade bilder och kameramodeller genom tiderna. Tyvärr tyckte inte barnen det var lika intressant ;)

Efter lite glass gick vi till stadens lekpark och busade ... eller tog vi det lugnt?

Sedan var det dags att hämta ut mamma från arkiven innan de låste henne inne och då passade vi på att se om brunnen på borgården var en riktig önskebrunn. Men med tanke på innehållet bestående av gamla ölburkar och inga mynt, så kunde vi avskriva den.

Åter på campingen hade det börjat ladda upp för nytt oväder. Blev en härlig blåst med lite regn som var gjord för att fota i.

Tyvärr ville resten av familjen sitta inomhus och mysa i husvagnen istället. Vilka amatörer, man kan ju bli frustrerad ... hihi.

Nåja, smattret på taket kan vara skön musik det också ;)

Imorgon bär det av till en annan stad i närheten.

Postat 2011-08-17 00:06 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Dag 2 - Besök hos Big Bengt

Efter en blöt natt på High Chaparrals camping blev det uppehållsväder när vi närmade oss entrén till det första stora äventyret för våra små. Portalen in till äventyret är en eufori av laserskuret stål.

Efter att köpt pickadolla (pistol) och cowboyhatt till lillgrabben strövade vi runt i de ”genuina” miljöerna från andra sidan atlanten. Till skillnad från ett museum där endast byggnaderna är korrekta, lever denna västernstad helt i enlighet med Big Bengts drömmar. Sheriffer till fots och till häst håller ordning på alla besökare, våfflor serveras av Kristina i hennes lilla kaffestuga och hela familjer i tidstypiska kläder blandas med besökare från 2000-talet.

Undrar hur de hade reagerat i vilda västern om vi hade kommit tillbaks i tiden klädda som vi gör idag?

Nu var det ju inte bara att ströva omkring, utan de bjöds även på en ordentlig show med ett bra tema som höll igenom hela föreställningen och nu passade även solen på att visa sig från sin bästa sida.

I den uppbyggda miljön fanns det alla yrkesgrupper, bl.a. riktiga fotografer (inga digitala fjantar) med ordentliga blixtladdningar som ibland bildade intressanta hjärtliga mönster.

Byn hade naturligtvis sin egen präst som idogt försökte få glädjeflickorna att omvända sig, eller var det att vända sig själv till?

Sedan kom skurken i form av Mr Pilkington i full fart med en av diligenserna…

… och när en skurk anländer blir det oftast bråk och naturligtvis exploderade hela showen i ljud och rikligt med pistolskott.

Självklart bjöds det på hederliga slagsmål och fall från höga höjder, allt i koreografi som gav en äkthetskänsla.

När nästan alla antingen blivit skjutna eller sprängda så avslutades showen med att de goda fick varandra och pengarna.

Nja, avslutades gjorde den kanske inte riktigt med en gång, för därefter berättade konferenciern för barnen att allt ju varit på låtsas och om alla hjälptes åt att skrika VAKNA så skulle alla bli bra igen … och på givet kommando skreks det VAKNA så att även de döva hade återuppstått.

Stort tack och en eloge till en välregisserad och underbar show.

Efter showen så var det bara att vandra vidare och njuta av det härliga sommarvädret, och luften som var uppblandad med kolröken från High Chaparral Railroad Company.

Som med sina smalspåriga järnvägståg körde resenärer mellan huvudstaden och till New Mexiko. Ibland hördes det skottlossning från tågöverfall. Hoppas inga besökare blev bestulna på något viktigt?

Till New Mexiko gick det även att komma med hjulångare som trafikerade ungefär samma sträcka som järnvägen. Att stillsamt glida fram genom floden med endast skvalpet från hjulet i aktern var en härlig avslappning. Stillheten avbröts endast av småsheriffer och banditer med nyinköpta knallpistoler.

När regnet åter började falla från skyarna upptäcktes hur stövlar och hatt med brätte fungerar.

Ett par ridande cowboys tog även de skydd under tavernans tak, MED sina hästar. Något ovanligt i ett land som knappt tillåter att man tar med sig hunden till puben. Vi fann även guldet, väl dolt i en massa sand som fick vaskas bort, men belöningen kom när man kunde gjuta guldet till en alldeles egen sheriffstjärna.

Efter många timmar i västernstaden styrde vi färden norrut. Tyvärr fick dagen även ett lite mindre bra minne då en långtradare körde om med endast dragbil och sedan tryckte ut oss i vägrenen med släpet. Efter panikbromsning och lyckad undanmanöver tog vi en välbehövig paus vid Brahehus fästning för att chockade pusta ut och ringa 11414 för att göra en polisanmälan.

Men utan fysiska skador fanns det inget polisen kunde göra mer än att skicka ut en patrullbil för att kontrollera chauffören. Förhoppningsvis hittade de honom längs E4:an så han kunde stoppas och förlora sina intjänade minuter.

Vart det blir i morgon får ni se då.

Postat 2011-08-15 12:51 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dag 1 - Avresa

Här kommer ett antal inlägg som är till för er som vill följa med på vår lilla Sverigeresa. Då första dagen bara är en "lugn" packa ut i husvagnen dag och körning till första stopp så blir det en bild från trädgården vid frukosten ;)